تشریفات مشهد

تشریفات مشهد

تشریفات مشهد

شرکت تشریفات مجالس بهشت بهترین گروه تشریفات مشهد در برگزاری تشریفات ترحیم و مراسم ختم می باشد. این گروه مهم ترین هدف خود را بر مبنای حفظ آبروی صاحبان مراسم در برگزاری حرفه ای و کامل مجالس قرار داده است و با عملکرد عالی در تشریفات ترحیم توانسته اعتماد و اطمینان بسیاری از خانواده های شهر مشهد را جلب نماید. کاهش هزینه مراسم ختم در مشهد تخصص ما می باشد.

شاید مهم ترین دغدغه صاحبان مراسم ترحیم جهت برگزاری تشریفات مجالس ترحیم را بتوان حفظ آبرویشان در برگزاری اینگونه مراسم دانست , آنها تمایل دارند که مجلس عزیزشان به بهترین نحو ممکن و بدون هیچ ایرادی برگزار گردد و تمام مهمان ها پذیرایی شده و حتی یک نفر هم از قلم باز نماند.

رعایت چند مورد به حفظ آبروی صاحبان مجالس جهت برگزاری مراسم ترحیم کمک می نماید که در زیر به شرح آنها می پردازیم : 

انتخاب و رزرو مسجد 

از مهم ترین موارد برگزاری در مجلس ترحیم می توان به مسجد اشاره نمود , این مکان مقدس باید با در نظر گرفتن چند مورد انتخاب شود :

1 - در درجه اول مسجد باید با توجه به منطقه سکونت بازماندگان متوفی انتخاب شود , خوشبختانه در هر منطقه شهر مشهد چندین مسجد بزرگ و مناسب جهت برگزاری مجالس ختم وجود دارد که از بهترین و زیباترین مساجد این شهر می توان به مسجد الزهرا احمداباد و مسجد قبا واقع در بلوار خیام اشاره نمود.

2 - مسجد باید با توجه به تعداد تقریبی مهمان مورد نظر انتخاب شود , بنابراین به گنجایش و ظرفیت مساجد برای مجالس باید توجه ویژه ای شود. از بزرگترین مساجد مشهد می توان به مسجد غدیرباباعلی واقع در بلوار ارشاد اشاره کرد که بیشتر متناسب با مجالس با تعداد مهمان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

3 - در اطراف مسجد باید جای پارک کافی برای توقف و پارک خودروهای مهمانان , اقوام و خویشاوندان مراسم وجود داشته باشد تا آنها دغدغه ای از این نظر نداشته باشند. از مساجدی که دارای فضای پارک خودروی مناسب می باشد می توان از مسجد قبا نام برد.

4 - اگر مساجد مشهد به سیستم صوتی مجهز باشد هم کار مداحان ساده شده و دیگر دغدغه حمل سیستم صوتی خود را ندارند و اگر سیستم صوتی مداح با مشکل مواجه شود می توان به راحتی از سیستم مسجد استفاده نمود. مسجد الزهرا احمداباد از سیستم صوتی حرفه ای بهره می برد.

5 - مسجد باید دارای فضای مناسب جهت نصب بنرهای اهدایی مهمانان مراسم باشد. نصب بنر ها به صورت مرتب به منزله ادای احترام به مهمانان مراسم می باشد , مسجد توفیق از این نظر از بهترین مساجد مشهد می باشد.

مداح مراسم ترحیم

1 - مداح مراسم باید از نظر ظاهری به خود اهمیت داده و به عنوان مثال وی باید با لباس های کاملا رسمی مانند کت و شلوار در اینگونه مراسم حاضر شود و به وظایف خود عمل نماید.

2 - وی باید از سیستم صوتی حرفه ای برخوردار باشد تا اجرایی در شآن بازماندگان و مهمانان حاضر در مجلس داشته باشد. او باید پس از نصب دستگاه صوتی خود آن را تست نماید و از سالم بودن آن اطمینان کامل پیدا کند و اینکه کیفیت صدا در قسمت بانوان مسجد چگونه است پرس و جو نماید.

3 - اگر مداح بتواند زمان را مدیریت کرده و برای هر لحظه اش برنام داشته باشد تا حد زیادی توانسته کار خود را درست انجام داده و از این این نظر رضایت بازماندگان متوفی را جلب نماید.

4 - لحن بیان مداح باید کاملا قابل تشخیص و شنیدن باشد او باید بتواند کلمات و عبارات را به صورت صحیح تلفظ و بیان نماید ضمن اینکه او نباید از لهجه خاصی در اجرایش استفاده کند. از مزیت های مداحان حرفه ای می توان به تسلط آنها به قرائت قرآن مجید اشاره کرد گرچه آنها در بیشتر اوقات در کنار خود از یک نفر قاری نیز بهره می برند.  

5 - وی باید در خواندن روضه یا اشعار معنوی و دینی , تنوع به کار برده و دائما به خواندن موارد تکراری نپردازد چون تکرار باعث خستگی و ایجاد حس یکنواختی در مهمانان و حضار می شود.

6 - از مهم ترین وظایف مداح عرض تقدیر و تشکر از مهمانان حاضر در مراسم می باشد. نام مهمانانی که با اهدای تاج گل , بنر , تراکت و سبد گل تسلیت خود را به بازماندگان متوفی اعلام نموده اند روی کاغد نوشته شده و جهت عرض تشکر به مداح مراسم منتقل می گردد.

سرپرست تشریفات 

1 - طرز برخورد مناسب سرپرست تشریفات با صاحبان مراسم به نشانه ادای احترام به آنها می باشد. به دلیل اینکه بازماندگان متوفی در شرایط روحی مناسبی به سر نمی برند باید به گونه ای با آنها رفتار گردد تا بتوان رابطه ای مناسب بین دو طرف حاصل شود. باید کاملا آنها را درک نمود و طوری رفتار نماییم که انگار شخصی از خانواده خودمان فوت کرده است.

2 - از مهم ترین ویژگی های سرپریت , مدیریت مراسم می باشد. او باید تمام عوامل و موارد از آغاز مراسم در حین و پس از اتمام مجلس را مدیریت کند تا در نهایت بتواند رضایت صاحبان مراسم ترحیم را جلب نماید. او باید بتواند پرسنل را به گونه ای هدایت کند تا طبق زمان مقرر در مسجد حاضر شده و مقدمات آغاز برگزاری مراسم را فراهم نمایند. در حین برگزاری مراسم سرپرست باید به میهمانان جدیدی که در مسجد حاضر شده اند توجه نموده تا از کلیه آنان پذیرایی به صورت کامل انجام پذیرد.

3 - از آنجایی که سرپرست تشریفات هر روز باید در کنار صاحبان مراسم مختلف قرار بگیرد باید از روابط عمومی بالایی برخوردار باشد تا بتواند به خوبی با آنها رابطه برقرار نموده و خواسته های آنان را برطرف نماید.

4 - او باید از تجربه و قدرت پیش بینی بالایی بهره مند باشد به عنوان مثال پس از گذشت نیم ساعت از آغاز مراسم وی باید بتواند به صورت تقریبی تشخیص دهد که چه تعداد مهمان به مراسم می آیند و از آن مهم تر اینکه اقلام پذیرایی کفایت این مراسم را می نماید یا خیر? او باید در صورت کمبود این اقلام با شرکت تماس گرفته و سفارش خود را اعلام نماید تا این موارد توسط مسئول خرید به دست وی برسد.

5 - از دیگر وظایف سرپرست تشریفات انتقال نام مهمانان به مداح مراسم است. افرادی که با اهدای تاج گل یا بنر ، تسلیت خود را به بازماندگان اعلام نموده اند می بایست از زبان مداح تقدیر و سپاس شوند.

مهماندار مراسم

1 - این افراد باید از ظاهر قابل قبولی جهت شرکت در مراسم ختم برخوردار باشند. آنها باید به اصلاح سر و صورت و با نظم و دقت در مراسم حاضر شوند و این امر به منزله احترام به صاحبان مراسم بوده و نشان دهنده این امر است که ما به تمام مسائل جهت برگزاری مجلس عزیزتان اهمیت می دهیم.

2 - کلیه مهمانداران تشریفات بهشت از طرف مجموعه , لباس فرم دریافت می نمایند آنها باید درحفظ و نگهداری آن کوشا بوده و پیش از حضور در مجلس از تمیز بودن لباس اطمینان حاصل نمایند ضمن اینکه آنها حق ندارند با لباس چروک در مراسم حاضر شوند.

3 - مهمانداران باید در نهایت احترام و ادب و با چهره ای سرزنده از حاضرین پذیرایی نمایند و به عنوان مثال با رعایت نکاتی مانند صاف ایستادن و نگه داشتن متوازن دیس در دستان و یا صحبت نکردن با سایرین وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند.

4 - پرسنل باید وظیفه ای که از پیش تعیین شده را به نحو احسن انجام داده و اگر سایر پرسنل به کمک احتیاج داشتند به آنان یاری رساند. اگر آنان با یکدیگر همکاری کنند بازدهی جمعی آنها بالاتر رفته و به کیفیت برگزاری مراسم نیز کمک می شود.

5 - مهمانداران موظف هستند از سرپرست خود اطاعت نمایند و تمام نکاتی که به آنها گوشزد می شود را بتوان بدون کم و کاست انجام دهند.

6 - پیش از شروع مراسم صندلی ها باید به صورت منظم چیده شده و میزها نیز در یک ردیف و مقابل صندلی ها قرار داده شوند. ظرف ها کاملا پالش شده و روی میزها قرار داده شوند و سپس در هر ظرف یک دستمال کاغذی تکنفره , چاقو و در انتها میوه ها در ظرف ها قرار گیرند.

خرید ملزومات مراسم 

1 - موارد و اقلام پذیرایی باید از بهترین و باکیفیت ترین آنها خریداری شده و به محل مراسم ارسال گردند. این موارد باید در شآن میهمانان حاضر در مراسم باشند تا آبروی صاحبان مراسم حفظ شود.

2 - از مهم ترین اقلام پذیرایی در مجالس ترحیم خرما می باشد که معمولا مقدار آن باید 20% بیشتر از تعداد مهمانان خریداری شود. در مراسم ترحیم از خرما مغزدار استفاده می گردد به این صورت که هسته خرما برداشته شده و بجای آن از مغز گردو استفاده می گردد و در بعضی موارد طبق خواسته مشتریان جهت تزیین آن از خمیر فوندانت استفاده می گردد.

3 - مجموعه بهشت با در نظر گرفتن سلایق مختلف مشتریان سعی بر آن داشته تا با ایجاد تنوع در مدل های اقلام پذیرایی از جمله حلوا ترحیم در خدمت مردم عزیز مشهد باشد. از بهترین مدل های حلوا می توان به حلوای شکلاتی , تارت , فنجانی و دیسی اشاره نمود. نظر به اینکه مهمانان مجالس ترحیم را افراد بالای 45 سال تشکیل می دهند می بایست شیرینی حلوا درصدی باشد که افراد میانسال و حتی مسن هم بتوانند از آن استفاده نمایند. نکته شایان ذکر این است که حلوای تهیه شده در قنادی ها حاوی نشاسته و مواد نگه دارنده می باشد در صورتی که مجموعه بهشت به صورت روزانه به تهیه آن می پردازد.

4 - با توجه به اینکه تعداد برگزاری مجالس ترحیم تشریفات بهشت مشهد بسیاری زیاد می باشد این شرکت می تواند اقلام پذیرایی شده که سربسته بماند را از شما بازپس گرفته و از صورتحسابتان کسر نماید و این امر از نظر اقتصادی به نفع شما می باشد.

5 - یکی دیگر از مهم ترین اقلام پذیرایی میوه می باشد که حتما باید خرید روز انجام شده و اینکه باید به سایز آن توجه شود به عنوان مثال میوه آنقدر بزرگ نباشد که در ظرف جای نگیرد و نه آنقدر کوچگ باشد که باعث بی احترامی به مهمانان گردد. در ضمن باید دقت شود که میوه ها لک نداشته باشند.

6 - یکی از اقلام پذیرایی که در حال جا افتادن جهت استفاده در مراسم ترحیم می باشد آبمیوه می باشد و می توان از آن در کنار یک یا چند میوه از آن استفاده نمود حتی در مجالسی که تعداد مهمان بالایی به مراسم تشریف می آوردند می توان فقط از آبمیوه استفاده نمود و میوه را از منو ترحیم حذف نمود.

میز ترحیم و ختم

این میز بیشتر در قسمت بانوان مسجد مورد استفاده قرار می گیرد. میز ختم انواع مختلفی دارد که بسته به انتخاب صاحبین مجلس قابل اجرا می باشد. معمولا میز ترحیم شامل گل آرایی , پارچه مشکی , ترمه , جاشمعی , قاب عکس , حلوا , خرما , شیرینی ترحیم می باشد. هر چقدر حجم گل آرایی بیشتر باشد هزینه آن هم به مراتب بالاتر می رود البته زیباتر هم می گردد. نکته مهم میز ترحیم این است که غالبا مساجد مشهد , روشن کردن شمع را ممنوع کرده اند و ما با استفاده از شمع های الکترونیک این مشکل را حل نموده ایم.

محل قرار گرفتن این میز از اهمیت بالای برخوردار می باشد معمولا میز را در گوشه ای از مسجد قار می دهند تا فضای کمتری را اشغال نماید البته در بعضی موارد با اجازه از مدیریت مسجد می توان آن را دقیقا در وسط مسجد قرار داد و به شکوه و زیبایی مراسم افزود.

سفارش تاج گل ترحیم

علی رغم اینکه تشریفات بهشت مشهد با سفارج تاج گل برای مجالس مخالف است و می توان مبلغ خرید این محصول را در راه های نیک و خیر خرج نمود اما این مجموعه با بهره چیری از اکیپ خوش ذوق و باسلیقه با مبالغی مناسب تاج گل های ترحیم با گل عای طبیعی طراحی و تهیه می نماید.

اشتراک گذاری:

نظر بدهید