بهترین تشریفات مجالس ترحیم مشهد

تشریفات مجالس ترحیم

تشریفات مجالس ترحیم

مجلس ترحیم یا ختم مهمترین مجلسی است که پس از فوت متوفی و تدفین انجام می شود، این مجلس در روزهای اول تا سوم سپس در روزهای هفتم و چهلم خاکسپاری انجام می شود. تشریفات مجالس ترحیم با توجه به آداب و رسوم مختلف، ممکن است متفاوت باشد اما اکثر مجالس در مساجد یا اخیرا در تالارها برگزار می گردد.

تشریفات مراسم ترحیم شامل تشریفات مراسم تشییع و خاکسپاری بر سر مزار متوفی،  برگزاری کامل مراسم ترحیم و ختم در مسجد، منزل و تالار می باشد. در تشریفات مجالس ترحیم کلیه خدمات رفت و آمد، پذیرایی، چاپ بنر و تراکت، تهیه تاج گل و گل آرایی، رزرو مسجد یا تالار و دعوت از مداح و قاری و پذیرایی از میهمان ها بر عهده شرکت تشریفاتی خواهد بود.

غالبا در هنگام رزرو مسجد، قبل از حضور میهمان ها شرکت تشریفات ترحیم مقدماتی را آماده می کند از جمله قسمتی از مسجد طاق شال ترمه پهن می کنند و روی آن را با گل های سفید، شمع های روشن، عکس متوفی و قرآن و گلاب پاش می آرایند. گاهی سینی های خرما و حلوا که برای پذیرایی از میهمانان آماده شده نیز روی همین طاق شال ترمه قرار می گیرد.

پرسنل تشریفات در مسجد مسئولیت پذیرایی را به عهده دارند که معمولا در این مراسم با توجه به گرما یا سرمای هوا، از چای یا شربت به همراه خرما و حلوا برای پذیرایی استفاده می شود. گذاشتن میوه و شیرینی نیز مرسوم بوده که با توجه به شرایط پیش آماده کرونا، از پک های پذیرایی که شامل کیک و میوه و آبمیوه است از میهمان ها پذیرایی می شود.

علاوه بر پذیرایی از میهمان ها در طول مراسم، تعدادی از پرسنل تشریفات بین حاضران قرآن تقسیم می کنند که ثواب خواندن آن به روح مرحوم هدیه شود. برای این کار از قرآن های حزبی استفاده می شود و برای هر فردی که تمایل داشته باشد یک حزب در نظر گرفته می شود. صاحبان عزا در جلوی مسجد می نشینند و مهمانان هنگام ورود به آنها تسلیت می گویند .

 مجلس با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز می شود و معمولا آیاتی درباره یادآوری روز قیامت و مرتبط با مرگ تلاوت می شود. سخنران مراسم که قالبا مداح و قاری هستند به معرفی متوفی می پردازد و از سجایای اخلاقی و صفات نیکوی او  یاد می کند. از طرف حاضران به صاحبان عزا تسلیت گفته و  از طرف صاحبان عزا به حاضران خوش آمد می گوید و از کسانی که در مراسم خاکسپاری و مجلس ختم در کنار خانواده متوفی بودند تشکر می کند، شرکت تشریفات معمولا مداح های مناسبی را برای مراسم دعوت می کنند.

 امروزه برخی از خانواده ها به جای مداحی یا در کنار آن، از گروه های نی و دف نوازی در مراسم ختم استفاده می کنند که سازی هایی عرفانی هستند و عموما همراه آنها اشعاری از حضرت مولانا خوانده میشود و فضایی خاص ایجاد می کنند که این موضوع به سلیقه صاحبان عزا بستگی دارد. برخی خانواده ها پس از مسجد از میهمانان خود با شام یا نهار نیز پذیرایی می کنند که این پذیرایی در خانه و یا رستوران توسط تیم تشریفات صورت می گیرد.

نکات کلیدی تشریفات مراسم ختم

نکات کلیدی تشریفات مراسم ختم

برای بهتر برگزار شدن برگزاری مراسم ترحیم و ختم چند نکته وجود دارد که بهتر است از طرف صاحبان عزا و یا کسانی که مسئولیت برگزاری مراسم ترحیم را به عهده دارند، در نظر گرفته شود .

  1. 1. اطلاع رسانی به میهمانان : در طی مراسم خاکسپاری باید برای برگزاری مراسم ختم مسجدی انتخاب شود و مراحل هماهنگی صورت گیرد که اطلاع رسانی به موقع و درست انجام شود.
  2. 2. انتخاب و رزرو مسجد مناسب : در انتخاب مسجد باید محل و امکانات آن را با توجه به تعداد میهمان ها در نظر گرفت. بهتر است مسجد در محدوده شلوغ و ترافیکی نباشد تا جای پارک مناسب برای ماشین های میهمان ها وجود داشته باشد. درصورتیکه در بین میهمان های شما سالمند وجود داشته باشد وجود صندلی و آسانسور مسجد را بررسی کنید.
  3. 3. تدارک برای غذا : اگر قصد دارید پس از مراسم تدفین یا سوم و هفتم از مهمانان خود پذیرایی کنید ، بهتر است یک رستوران یا تالار را در نزدیکی مراسم ختم در نظر بگیرید.
  4. 4. تهیه وسایل ضروری برای مراسم ختم : تهیه برخی وسایل پذیرایی مانند دستمال کاغذی، آب معدنی، پک های پذیرایی و سینی حلوا و خرما عموما برعهده صاحبان عزاست و باید از قبل تهیه شود یا وظیفه تهیه آن به تشریفات مراسم ختم سپرده شود.
  5. 5. انتخاب سخنران و مداح : در انتخاب مداح و سخنران باید دقت شود که افرادی مسلط و خبره برای این امر در نظر گرفته شوند. تسلیت گفتن و یا تشکر از حضار باید مختصر و مناسب صورت گیرد. افراط در هرکدام از آنها باعث اتلاف وقت می شود. گرچه مرسوم است که از تک تک بزرگانی که در مجلس شرکت کرده و یا برای تسلیت گل فرستادند، نام برده شود اما این امر نباید به نحوی صورت گیرد که مجلس از شکل خود خارج شود. در هنگام مداحی از اهل بیت باید بسیار دقت شود که رعایت حال صاحبان عزا صورت گیرد و به نحوی نباشد که به جای تسلی دل داغدیدگان، آنها را بیشتر بی تاب کند. معمولا تمام موارد مهم در برگزاری مراسم توسط تشریفات مراسم ختم از قبل و یا در حین مجلس انجام خواهد شد.
  6. 6. چاپ بنر و تراکت: معمولا تعدادی بنر برای مرحوم از قبل چاپ شده و صاحبان عزا قبل از حضور میهمان ها در مکان برگزاری مراسم ترحیم نصب می کنند.

تشریفات مجالس مشهد

تشریفات مجالس مشهد

تشریفات بهشت با 10 سال سابقه از جمله با سابقه ترین و معتبر ترین شرکت های تشریفاتی مشهد می باشد. خدمات ترحیم تشریفات بهشت شامل کلیه خدمات مربوط به کفن و دفن و برگزاری مراسمات در مساجد مشهد، منزل و یا تالار می شود. تاکنون تشریفات بهشت بیش از 1000 مجلس در سطح مشهد برگزار نموده است که خود گواه بر ارائه خدمات خوب به خانواده های متوفی می باشد.

سفارش تاج گل ترحیم مشهد

یکی از خدمات ترحیم تشریفات بهشت سفارش و ارسال تاج گل برای عرض تسلیت می باشد که به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می گردد. گروه تشریفات ترحیم بهشت در شهر مشهد با در نظر گرفتن تنوع و کیفیت در تهیه و ساخت تاج گل ترحیم ارزان در مشهد و سبد گل رومیزی و با به کاربردن گل هایی نظیر داوودی , گلایل , آنتریوم , شب بو , لیلیوم و رز در این محصولات توانسته نیاز افراد مختلف را برآورده نماید. پس از انتخاب مدل مورد نظرتان و دادن اطلاعاتی نظیر آدرس محل ارسال و یا ساعت ارسال و اینکه از طرف چه کسی و به چه فردی می خواهید تسلیت بگویید ، محصول شما آماده خواهد شد و طبق مشخصات مقرر به محل ارسال می گردد. ارتفاع تاج گل ترحیم می تواند از 1.5 متر تا 3.2 باشد.

رزرو مسجد برای مراسم ختم

رزرو مسجد برای مراسم ختم

اکثر مراسمات ختم در مساجد نزدیک به مکان سکونت یا کار متوفی برگزار می گردد، در هنگام رزرو مسجد باید به ظرفیت و امکانات مسجد توجه داشت تا در پذیرایی میهمان ها مشکلی بوجود نیاید. برای رزرو مسجد در مشهد می توانید با تشریفات بهشت تماس حاصل فرمائید. از جمله مساجدی که می توان با تشریفات بهشت آنها را در مشهد رزرو کرد می توان به مسجد نصرت مشهد، مسجد رضوی طلاب مشهد، مسجد قبا مشهد و مسجد سجاد مشهد اشاره نمود.

شرکت تشریفات بهشت با ارتباط خود با اکثر هیات امناء مساجد مشهد، رزرو را در کمترین زمان برای شما انجام می دهد. علاوه بر ارتباط با هیات امنا مساجد، تشریفات بهشت شماره تلفن مساجد مشهد را نیز در اختیار دارد که می تواند به شما در امر رزرو مسجد کمک بسزایی داشته باشد.

جهت رزرو مسجد و تشریفات مجالس ترحیم در مشهد می توانید با شماره های 05138331044 و 09155156802 شرکت تشریفات بهشت تماس حاصل فرمائید.

اشتراک گذاری :

نظر بدهید